.. https://yle.fi/uutiset/3-9836672… [ Kaikki mainonta on vaikuttamista mielipiteisiin, tässä on sellainen jännä sivujuonne mainonnan maailmassa]


Poliittisiin, kaupallisiin, kansanterveydellisiin yms. mielipiteisiin vaikuttaminen mainosalustalla on kiinnostavaa.


Jos tehdään alustoja alustataloudessa ja kukaan ei ota vastuuta mistään ("olemme vain palveluntarjoajia") niin näin siinä käy.

Näkymätön Käsikö sitten varmistaa että toimitaan kestävästi ja eettisesti, kun alustalla on pienois-Luonto ja survival of the fittest-touhu

No jos mainosalustalla on nyt ongelmia, niin luova ongelmanratkaisu luo paradoksaalisen uuden tason päältämään alustaa.

Päältävä organisaatiotaso on sitten systeemisesti "ristiriidassa" päälletyn kanssa. Ristiriidattomuuteen uskovat estää ratkaisua.

Sitten kuluu 30 vuotta, unohtuu mitä/miten ratkaistiin, vanhan touhun kannattajat ryhtyy ratkaisunpurkamiseen ristiriidattomuus-perusteella


Jos aktiivisesti yritetään unohduttaa mitä&miksi luova ongelmanratkaisu teki ja ratkaisunpurkaja-aatetta pidetään yllä, niin syyt unohtuu. 


Jos peruskoulussa tms. ei selitetä modernin yhteiskunnan perusasioita, niin ne sitten unohtuu. Tyhmistetyt suostuu ratkaisunpurkamisiin.

Tyhmistetyt suostuu ratkaisunpurkajien ehdotuksiin, koska tyhmistetyt ei tiedä enää perusteluja purkamiskohteen olemassaololle.

Ihmiset on kyllä tyhmempiä kuin 60- ja 70-luvulla. VKTS:n vaikutus näkyy. Tiedän yhden herkullisen yksityskohdan :)

50-luvun lopussa tuloveron ennakonpidätys siirrettiin yrityksiin jotka ymmärsi. Nyt 2017 työntekijän tuloveroja pidetään yrityksen rahoina!

Olen 100% varma että kun työnantajat suostui 50-luvulla tekemään ennakonpidätystä he käsitti&jäsensi mistä on kyse. Sitten tieto unohtui :(

Jos peruskoulussa olisi kerrottu tätäkin yhteiskunnallista perusasiaa, niin nyt ei olisi poppamies-tasoista mutu-tietämystä tuloveroista

Peruskoulussa on varmistettava että yrittäjyyden (hyvä asia) ja yhteiskunnallisten ratkaisujen ristiriitaisuus selitetään oppilaille.


Erityisesti matematiikan tunnilla on selvästi kerrottava että ristiriidattomus pätee vain matematiikassa ja systeemien rakennuksessa ei aina


Onkohan peruskoulussa #yhteiskuntaoppi:a ja osataanko sitä opettaa, koska systeemiset paradoksit on epäobjektiivisesti totta.