logiikanmuutos-normal.jpg

Asiat pitää jäsentää oikein. Asioiden oikea jäsentäminen tarkoittaa että asiat on ymmärretty oikein. Jos asiat jäsennetään väärin, ne ymmärretään väärin, ja asiat ovat huonommin kuin voisivat olla.

Miksi yritystoiminnassa jäsennetään asiat väärin? Siksi että siellä kirjanpidon logiikka on se, mikä kertoo mikä on totta ja mikä ei.

Logiikka on asia, jolla testataan väitteen totuus. Erilaisia logiikkoja on valtavasti, mm. jokaisella ihmisellä on omassa päässään omanlaisensa logiikka -- ihmisillä on yhteistä logiikkaa, sitä logiikkaa jota opetetaan peruskoulussa, esim. peruslaskutoimitusten logiikka.

Kirjanpidon logiikka on peruslaskutoimituksia. Jos minä oman kirjanpidon logiikalla, eli verkkopankin tiliotteen logiikalla, todistaisin että Sinun pitää lähettää minulle 100 €, niin Kyllä! Pankkitilini logiikka kertoo minulle että Sinun pitää lähettää minulle se 100 euroa, koska pankkitililläni olisi tällöin enemmän rahaa: pankkitilin logiikka on todistanut  että väite "Sinun pitää lähettää minulle 100 euroa" on TOSI.